Rendszeres olvasók

2016. október 16., vasárnap

Friedrich Dürrenmatt: A fizikusok



Jujj, hát hol is kezdjem. Az én példányomnak borítóján egy férfi lóg fejjel lefelé a csillárról. Bár a könyvben több válogatott dráma található, ezt a képet kifejezetten illőnek találtam a Fizikusokhoz. És illene egy Pink Floyd lemezborítóhoz. Nade.

            Igen ritkán olvasok drámákat. Meg minden olyasfélét, ami egy színpadi jelenetként van megírva. Bár a nagyon sok leírást sem szeretem, azért néha jól jönnek, hogy kisegítsenek és körülírjanak néhány helyzetet. Igen, ezek hiányoznak a Rómeó és Júlia, a Bánk Bán és a Tartuffe soraiból. Ezért sem birkózom annyira meg velük. Meg nem is szeretem ez a műfajt.

            A másik, hogy Dürrenmattról még soha életemben nem hallottam. Le lehet szólni engem, akkor sem hallottam még róla, és mivel német drámaíró, nem gondolom, hogy hamarabb találkoztam volna vele. Ez a nyár azonban sok emberrel összehozott, így, kedves Dürrenmatt, nem szabadultál tőlem.

            Van egy magánklinika, egy villa, melynek régi szárnyában három ember lakik. Newton, Einstein és Möbius. Einstein és Newton megfojtják az ápolónőiket, akik rájöttek titkukra: nem bolondok és nem fizikusok. A fődoktornő azt mondja, ez az eset még egyszer nem fordulhat elő. Möbius már 15 éve a klinikán van, és különben is, ő sosem foglalkozott atomfizikával, míg a másik két fizikus igen. Értitek? Mert én nem értettem, csak később. Möbiushoz bejön a felesége az új férjével és három, Möbiusszal közös gyermekükkel, hogy elbúcsúzzanak, Möbius viszont elkergeti őket. Ez után Möbius ápolónője szerelmet vall a férfinak, tudja, Möbius nem bolond, végül ő is meg lesz fojtva. A rendőrség mindeközben nem csinál nagy ügyet az egészből, hiszen a bolondok jó helyen vannak bezárva. Hogy mi a bűnük? Möbiusnak megjelenik Salamon király, Newton és Einstein nem is fizikusok, hanem csak annak képzelik magukat. Aha ja. Később kiderül, hogy Newton és Einstein különböző titkosszolgálatoknak dolgoznak, és azért tettették bolondnak magukat, hogy Möbius világmegváltó terveit elvigyék a saját országaikba. Möbius pedig elmondja, sosem jelent meg neki Salamon király, ő csak a tervei miatt jött be ide, hogy biztonságban legyenek. Ám elégette őket. Ekkor megjelenik a fődoktornő, elmondja, hogy kihallgatta a három férfit, és Salamon király parancsai szerint lefényképezte a terveket, a világ az ő kezébe kerülhet. *gonosz kacaj*. Vége.

            Hú. Az első gondolatom az volt, hogy ebből pokoli jó horrorfilm lehetne, ha a cselekmény picit felgyorsulna. Mert hát elmegyógyintézet, fura emberek, hegedűszó, gyilkosság és fura, bolond, gonosz nő, aki kacag. (jó, a gonosz kacajt csak én képzeltem oda). Következő gondolatom, hogy MI VAN?? Tényleg semmit nem értettem, egészen a végéig. Aztán kicsit megint összezavarodtam, és rá is kerestem, hogy akkor most jól gondolom-e. Jól gondoltam. A rá következő ötletem pedig: ez a Dürrenmatt nem is olyan rossz. Ja, hogy ’62-ben íródott? Akkor azért tetszett ennyire. Mert közelebb van hozzám korban. Ezzel a Dürrenmattal minden rendben volt amúgy?

            Kőkemény társadalomkritika a javából. Kicsit ugyan gondolkoznom kellett, hogy mi volt Németországban és Európában ’62 környékén, de bármi is legyen, Dürrenmatt bolondnak tartotta a vezetőket. Nem foglalok állást, mindenkinek megvan a maga véleménye. Én csak azt mondom, hogy volt oka azt gondolni Möbiusnak, egy elmegyógyintézetben biztonságosabb neki. Mert féltette a találmányait. Mert mindenki felhasználta volna azokat arra, hogy a világ a kezébe kerüljön. A tudomány sem volt már biztonságban a nagyravágyó emberek előtt. És ez szomorú. Ugyanakkor tök jó kis dráma kerekedett belőle.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése