Rendszeres olvasók

2015. december 7., hétfő

E-book vs. könyv



            Halihó Bogárkáim! Íme, az első olyan bejegyzés, ami nem egy könyvet mutat be, vagy TAG, hanem személyes vélemény. Elképzeléseim szerint havonta vagy kéthavonta lesznek hasonló, egyénileg kitalált témák, esetleg kihívások.
Tehát, e-book vagy papír párti vagyok? Mondhatjuk, hogy mind a kettő. Olvasok innen is, onnan is, mind a két „fajtával” jóban vagyok, de ha megengeditek, egy kicsit részletezném ezeket a kapcsolatokat.




E-book: Apukámmal mind a ketten rengetget olvasunk, otthon legalább 1000 könyvünk van, a könyvespolc beborítja az egyik falat, és van olyan része, ahol már nem férünk el máshogy, csak ha két sorba tesszük a könyveket, vagy egymás hegyére-hátára. Ezért leptük meg aput szülinapjára egy e-bookal. Azóta eltelt egy-két év, és megközelítőleg kétszáz könyv került fel az e-bookra, vegyesen apunak, anyunak és nekem.
Szerintem az e-book egy jó dolog, meg is mondom miért. A könyvek olcsóbbak rajta, illetve ingyen is lehet rá feltölteni, ha az internetről pdf formátumban letöltött könyvet átkonvertáljuk. Rengeteg könyv fér rá, kicsi és kényelmes, sokat olvasó személyeknek tökéletes. Választható a betűméret, ami szemüvegeseknek vagy gyengén látóknak hasznos (apu szemüveges). Nekünk olyan elektronikus könyv van, aminek nem világít a lapja, tehát rendes, természetes fény kell hozzá, ami valamilyen szinten visszaadja az olvasás élményét, mellesleg nem rontja a szemet.
Utána olvastam ennek a „egészségtelen a szemre” dolognak, és megoszlóak a vélemények. Aki szemüveges vagy valami probléma van a szemével, az érdeklődjön a szaküzletekben vagy orvosnál, de több kifejezetten negatív dolog nincs, vagy nem jut eszembe az e-bookról.
Én személy szerint azért szeretem, mert, mint már mondtam, ha időm engedi, két hét alatt akár hét könyvet is felfalok, főleg nyáron, amikor nem vagyok otthon. Ilyenkor jó a picike e-book, amin rajta van néhány könyv, olvashatok a vonaton és nem kell cipekednem. Jó példa erre a Búra alatt c. könyv, ami eléggé vaskos, és ha kell, megvettem volna, de azt a könyvet nem hordozásra teremtették. Szépen letöltöttem, elolvastam, élveztem.
Tehát az e-book miatt nem lesztek kevésbé könyvmolyok, sőt, elősegíti a gyors haladást a könyvlistátokon. És, ha beszereztek egyet –amit ajánlok, tényleg jó dolog- akkor nem feltétlenül kell folyton azt olvasni. Ha meg akarod venni a kedvenc könyved, vedd meg, de ha nem vagy biztos benne, akkor ott az e-book, le tudod tölteni és nem kerül pénzbe.

Rendes, papír alapú könyv: Először is, fontosnak tartom elmondani, hogy először papíron olvastam könyvet életemben, és a halálos ágyamon is papír alapú könyv lesz a kezemben. A nyomtatott könyveknek élek, semmi nem adja vissza azt az élményt, amit a kezedben tartott, könyvesbolt-illatú könyv nyújthat neked.
Hogy miért jó dolog papíron olvasni? Hát mert csak. Ott van először is a borító, ami csodálatos és hívogat téged a polcról, rengeteget tudsz gyönyörködni benne, meg tudod fogni, megforgatni az ujjaid között, simogatni, mert egy igazi könyvszerelmes megölelgeti és szagolgatja az ő kicsikéit. Rendezgetheted őket a polcon, már a gerincük látványától jól tudod, melyik könyvről van szó, és vidámabb leszel. Akármikor a kezedbe veheted, odalapozhatsz a kedvenc részedhez, ráadásul annyira jó érzés a tudat, hogy ők ott vannak neked.
Imádom a könyveket a kezembe venni. Az első dolgom mindig megszaglászni a frissen kinyitott szerzeményemet, de ha könyvtárból veszem ki, vagy sokadszorra olvasom, akkor is megvan a jellegzetes illata. Márpedig szerintem minden egyes könyvnek megvan a saját illata. Ez függ a lap minőségétől, fajtájától, a tintától és még annyi minden mástól. Ott vannak a régi, megsárgult lapú könyvek, amiknek tipikus, régi könyv szaguk van. A személyes kedvencem mégis a Vándorsólyom kisasszony különleges gyermekei, aminek kicsit műanyagok a lapjai, fényesek és annyira jó illata van! Eddig mindig meglepődtem rajta, mennyire tartja az újkönyv szagot. A másik szokatlan dolog, hogy olvasás közben megsimogatom a lapokat. Annyira jó a tapintásuk, és úgy érzem, hogy a könyv lelkének is jól esik, hogy végre valaki nem levélpréselésre meg legyek csapkodására használja őket.
Könyvtárba járó ember vagyok, rengeteg könyvet olvastam onnan, már ismernek az eladók engem. A könyvtár is egy jó dolog, nem feltétlenül kell minden könyvet megvenni, hiszen ha nem tetszik, elvesztegetsz rá pénzt.

Egy szó, mint száz, szerintem mindegy, milyen formában van meg egy adott könyv, a lényeg az, hogy olvass azt, amit te szeretnél. De figyelem, a papír alapú könyveket nem pótolhatja semmi, becsüld ám meg őket!

Csókollak benneteket, és boldog Mikulást kívánok! ♥

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése